Erosionsskador (frätskador) på tänder

Vad är erosionsskador och hur kan du undvika dem?

Erosioner

Erosionsskador på tänder är inte någon ny företeelse. Skadorna har tidigare förekommit framför allt hos personer med ätstörningar och i samband med kraftiga refluxer.
Det nya är att erosionsskador ofta återfinns i andra patientgrupper, inte helt ovanligt den helt friska patienten. En stor del av dagens erosionsskador är en följd av våra levnadsvanor. Tidigare var erosionsskador en följd av ett sjukdomstillstånd.

När man äter och dricker sura livsmedel sänks pH-värdet i munnen och tänderna utsätts för ett syraangrepp. Detta kan leda till att tänderna frätskadas. Din saliv arbetar hela dagarna med att neutralisera pH-värdet och återställa balansen i munnen men om syraangreppen upprepas frekvent hinner inte saliven med.

Om dina tänder blir utsatta för syraattacker genom intag av sura livsmedel eller exempelvis sura uppstötningar kan du få frätskador, även kallat erosionsskador. En frätskada liknar urgröpningar i tanden och syns då emaljen slits ned. Syran attackerar och fräter på tanden och mjukar upp emaljen och i värsta fall dentinet som är lagret under emaljen.

Vad är frätskador på tänderna?

En frätskada på tänderna innebär att tandsubstans har gått förlorad. Till skillnad från kariesangrepp (hål i tanden) så är det inte bakterier som orsakar frätskador på tänderna utan syraattacken tänderna utsätts för. När tänderna drabbas av frätskador är det först det yttersta skiktet, emaljen, som slits och löses upp. Om skadan fortskrider drabbas dentinet innanför och om skadan förblir obehandlad så kan det gå djupare in i tanden hela vägen in till pulpan. Frätskador, erosionskador, uppkommer om tänderna utsätts för frekventa syraangrepp från exempelvis kost och/eller dryck med lågt pH, sura uppstötningar och kräkningar.

I dag blir frätskador allt vanligare på grund av det ökade intaget av sura drycker så som sportdryck och läsk. Man kan själv se frätskadorna som urgröpningar i tanden, och man kan även märka att ytan blir matt. Det är en av salivens uppgifter att neutralisera pH-värdet i munnen när det blivit obalans. Om syraangreppen fortsätter att komma frekvent så hinner saliven inte med att återställa balansen och frätskador uppstår.

Vilka är symptomen på frätskador på tänderna?

Det är inte enkelt att själv upptäcka om du har drabbats av frätskador. Därför är det viktigt att du går till tandläkaren eller tandhygienisten regelbundet så att du kan få din mun och dina tänder undersökta. Då kan din tandläkare upptäcka om du har drabbats av frätskador i tid innan skadorna blir grava. Nedan listas några symtom på frätskador som du kan upptäcka själv:
• Känsliga tänder som ilar vid kallt och varmt
• Urgröpningar eller gropar i kindtändernas tuggytor eller baksidan av överkäkens framtänder.
• Genomskinliga, gråaktiga skär på framtänderna i överkäken. Skären kan bli så tunna att de flisar sig och blir vassa.
• Tänderna får en rundare form och tandytan blir matt.
• Hela tanden blir mörkare/gulaktigare då emaljen försvinner och det underliggande dentinet lyser igenom.

Hur behandlas frätskador på tänderna?

Om du diagnostiseras med frätskador ska du börja med att se över din kost och dina dryckesvanor samt eventuella magproblem eller kräkningar. Fokus ska ligga på en orsaksutredning men även behandling i de fall det behövs. I de mildare fallen av frätskador kan det räcka med ökad fluorprofylax, t.ex. starkare fluortandkräm, fluorskölj 0,2%, fluortabletter och/eller profylaxskenor med fluorgel. Ibland kan vi behöva täcka skadorna/groparna med komposit för att förhindra vidare slitage. I de mer omfattandet fallen av frätskador kan kronterapi vara aktuellt.

Frätskador kan inte återhämta sig, en emalj som blivit tunn eller skadad förblir tunn. Det är därför viktigt att de upptäcks av tandläkaren eller tandhygienisten i ett tidigt skede.

Hur förebygger jag och undviker frätskador?

Det är viktigt att arbeta förebyggande för att undvika frätskador på tänderna. Att stärka emaljen är viktigt för att undvika frätskador:
• Borsta inte tänderna direkt
Efter intag av sur mat och dryck bör du vänta i minst en timme innan du borstar tänderna. Om du borstar tänderna direkt riskerar du att slita ännu mer på den redan uppmjukade emaljen.
• Smådrick inte
Låt tänderna vila mellan måltiderna och undvik att smådricka sura drycker under lång tid till exempel vid tv:n eller framför datorn.
• Surt och basiskt tillsammans
Ät gärna sura frukter och juicer tillsammans med en måltid. Då hjälper de basiska livsmedlen till att neutralisera de sura.
• Tillför fluor
För att förebygga frätskador är det bra att lägga till extra fluor i dina dagliga hygienrutiner. Fluor stärker emaljen och gör den mer motståndskraftig mot syraangrepp.
• Undvik sur mat och dryck
Ett bra sätt att förebygga frätskador är att se över dina kost- och dryckesvanor. Undvik att äta eller dricka sur mat ofta. Sura drycker som juice, läsk och energidrycker är den vanligaste orsaken till frätskador på tänderna. Drick vanligt obubblat vatten som har neutralt pH (7). Läsk, oavsett om det är sockerfri eller inte, har ofta ett pH på 3-4.

Inre orsaker till frätskador

Det är inte enbart yttre orsaker som mat och dryckesvanor som kan orsaka frätskador på tänderna. De kan även uppkomma på grund av inre orsaker som sjukdomar där man kräks eller får sura uppstötningar.

Ätstörningar där frekventa kräkningar förekommer som vid exempelvis Bulimia kan också öka risken för frätskador. Magsaft har ett mycket lågt pH värde och när den kommer upp i munhålan och når tänderna finns risk för frätskador. Det är viktigt att inte borsta tänderna direkt efter en kräkning för att undvika att slita ännu mer på tänderna. Skölj munnen med vatten eller fluorsköljning och borsta gärna tungan, med en tungskrapa, där surt material samlas.

Personer med upprepade sura uppstötningar, refluxer, är också riskpatienter för frätskador. Sura uppstötningar kommer ofta nattetid och ibland är patienterna omedvetna om att de har sura uppstötningar, så kallade tysta refluxer. Tandläkarna bör alltid ha de inre orsakerna till frätskador i bakhuvudet och samarbeta med sjukvården i de fall man misstänker en ätstörning eller refluxsjukdom som orsak. Prata med din vårdcentral om du misstänker reflux som då kan göra en utredning och ge adekvat syrahämmande läkemedel.

Muntorrhet kan förvärra erosionskador

Din saliv spelar stor roll för tändernas välbefinnande. Det är saliven som arbetar med att återställa pH-värdet och att reducera syraattacken som drabbar tänderna efter måltiderna. Om du lider av muntorrhet är risken alltså större att du drabbas av frätskador på tänderna och även hål i tänderna. Varför du lider av muntorrhet kan bero på en mängd olika saker. Läs mer under Muntorrhet.