Rökning

Att rökning är dåligt för hälsan vet du nog redan. Rökningen påverkar även dina tänder, tandkött och slemhinnor. Rökning kan bidra till tandlossning. Rökningen döljer dock många symtom på sjukdom som annars hade synts, vilket ger en falsk trygghet.

Hur påverkas tänder och tandkött av rökning?

Rökning ökar risken för missfärgade tänder, dålig andedräkt, tandlossning (parodontit), minskad lukt- och smakförmåga samt cancer i munhålan.

Hur upptäcker man tandlossning själv?

Om man röker är det mycket svårare att se om man lider av tandlossning då rökning döljer den pågående inflammationen genom att verka kärlsammandragande. Tandköttet kan upplevas som ”friskt” fast det är tvärtom. Därmed bör man besöka tandvården för att upptäcka tandlossning.

Tänderna missfärgas av rökning. Emaljen är i övrigt så pass hård att den klarar röken från tobak. Tyvärr klarar inte resterande vävnader i munnen röken lika bra. Dessa vävnader är tandköttet och käkbenet, vilka också är de som håller tänderna på plats. Rökning kan alltså leda till tandlossning. Att det finns ett klart samband mellan rökning och sämre munhälsa har forskningen visat. Rökare har generellt både sämre och färre tänder.

Tandköttsinflammation och tandlossning (parodontit)

Hos en icke-rökande person är ett första tecken på tandköttsinflammation ett blödande tandkött. För en rökare är det inte lika lätt, då rökningen verkar kärlsammandragande och ger en sämre blodcirkulation döljer den många gånger en pågående inflammation. Och vad som hade varit en klar inflammation hos en icke-rökare ger en falsk bild av att vara bättre än vad som egentligen är fallet hos rökaren. På detta sätt kan en rökare utveckla omfattande skador på benfästet utan att det syns med blotta ögat. Tandlossning som utvecklats långt ger en ökad rörlighet på tänderna, detta på grund av att de stödjande vävnader som håller tänderna på plats har förstörts i sjukdomsprocessen. När detta sker kan även tandköttet dra sig tillbaka och rotytorna blottas. Rotytorna är inte lika starka som emaljen på tandkronorna, vilket också ökar risken för kariesskador på de blottlagda rotytorna.

Om du röker och har fått diagnosen tandlossning bör du fundera på att sluta röka. Fortsatt rökning ger en mycket sämre prognos på sjukdomen och ett rökstopp ger en mycket bättre förutsättning för att kunna behandla sjukdomen framgångsrikt.
Vi hjälper dig att behandla tandlossningen men kan även ge dig stöd i rökavvänjning om du väljer att ta steget till ett rökfritt liv. Du kan även hitta mer information på Sluta-Röka-Linjen.